Projects

The work of  Aris de Bakker consists mainly of short-term projects. These projects are essentially about the transience of life. The materials, which he uses thereto, are usually temporary, such as ice with fire. Other materials are paraffin, sugar, salt, fruit and flowers, but also plastics, sand, gravel and shells. He enters his projects are great, buildings or gardens, which are as tight as possible and strictly be implemented. Then melt, burn or change these forms, buildings or gardens in a relatively short time, depending on the material that he used to. Display of the process of change or disappearance is an important part of his job.

Het werk van de Haagse beeldend kunstenaar Aris de Bakker bestaat voornamelijk uit kortstondige projecten. Deze projecten gaan in essentie over het vergankelijke leven. De materialen, die hij daarbij gebruikt, zijn meestal tijdelijk, zoals ijs in combinatie met vuur. Andere materialen zijn paraffine, suiker, zout, vruchtensappen en bloemen, maar ook plastics, zand, schelpen en grind. Hij maakt voor zijn projecten grote vormen, bouwsels of tuinen, welke zo strak en streng mogelijk uitgevoerd moeten worden. Vervolgens smelten, verbranden of veranderen deze vormen, bouwsels of tuinen in een betrekkelijk korte tijd, afhankelijk van het materiaal, dat hij er bij gebruikt. Het laten zien van het proces van verandering of verdwijning is een belangrijk onderdeel van zijn werk.

 

Projecten divers

Zo Zout – Gasunie, Groningen – 2009

In de expositie Zo Zout komen Gasunie en het werk van Aris de Bakker voor even samen met het materiaal zout. De Gasunie is samen met AkzoNobel bezig zoutcavernes geschikt te maken als opslag voor gas. Het zout, dat hierbij vrij komt heeft o.a. De Bakker gebruikt bij zijn expositie Zo Zout. Naast een tuin van zout bevat deze expositie een groot aantal tekeningen van zout op gegalvaniseerde ijzerplaten. De motieven ontleende Aris onder meer aan oude Arabische teksten en plattegronden van formele tuinen uit de late renaissance en vroege barok. Tijdens de expositie heeft Aris een tuin van zout gemaakt in de hal van het hoofdgebouw van de Gasunie in Groningen.

Gasunie Tiza 500 Zouttuin Gasunie

 

Den Haag – Santiago de Compostela – 2004

Het project ‘Pelgrimsreis’ werd op 22 september in de St. Jacobskerk (Grote Kerk) van Den Haag gepresenteerd. Vervolgens ging de installatie op 19 november op reis via diverse locaties in België, Frankrijk en Spanje naar Santiago de Compostela, alwaar de installatie op 28 november aankwam. De steden, die ‘Pelgrimsreis’ heeft bezocht, worden al genoemd in het vijfde boek van de Codex Calixtus (de gids voor de pelgrim, een boek uit het begin van het vorige millennium). De route van ‘Pelgrimsreis’ liep via Tournai, België, Amiens\Folleville, Paris, Tours, Saintes en Belin Beliet in Frankrijk en Pamplona, Burgos, Leon en Santiago de Compostela in Spanje.
In elke stad werd de installatie opgebouwd en een aantal uren tentoongesteld. Daarbij is wisselend gezocht naar oude en hedendaagse plekken, dus zowel een kerk of kathedraal als een hal in een modern winkelcentrum. ‘Pelgrimsreis’ bestond uit een installatie met grote en kleine vormen van paraffine.De kleine vormen, waren holle afgietsels van voorwerpen uit Aris’ werkruimte, zoals gereedschap, flessen en verfpotten, voorwerpen, die de pelgrim (Aris) moest achterlaten om de tocht te kunnen maken.

Zie Video Pelgrimsreis

pelgrimsreis-grote-kerk-den-haag-2004-500 pelgrimsreis-grote-kerk-den-haag-2004-2-500

Caleidoscope – New York  1999

Socrates Sculpture Park is gelegen aan de oever van de Hudson aan Queens’s zijde. Aan de overkant van het water ligt Manhattan. De Caleidoscope staat op Manhattan gericht. Het beeld van Manhattan wordt door de lens in 17 vlakken verdeeld.

Caleidoscope 1 web groot  Caleidoscope web groot

Caleidoscope 2 web groot

Meer Caleisdoscopen:  Caleidoscope New York – Aris – AKUNZO

Maraboutproject- Tamegroute – Marokko 1993

Een monument van water in de woestijn.

In het plaatsje Tamegroute in het Noord-Afrikaanse woestijngebied heeft Aris de drie koepelvormen van ijs in een zelfgebouwd vrieshuis vervaardigd. Na twee weken vriezen zijn de drie ijskoepels op het centrale plein van Tamegroute geplaatst.

“Beeldhouwer Aris de Bakker heeft een grote voorliefde voor Noord-Afrika. Hij trok een jaar door Marokko, Algerije, Tunesië en Noord-Niger. Om een verband te leggen tussen zijn werk als beeldhouwer en de Noordafrikaanse cultuur besloot hij beelden te maken in een islamitische vorm. Het meest prikkelende aan de beelden van De Bakker is echter niet de vorm, maar het materiaal: hij maakt zijn beelden van ijs. “IJs is tijdelijk, vooral in de Sahara. Het smelten toont het vluchtige van schoonheid.”

Zie ook: teksten – Kunstenaar geïnspireerd door islamitische koepelvorm.

maraboutproject-1.500 maraboutproject-500